close
تبلیغات در اینترنت
مرگ وهابیت واقعیت دارد
دموی منوی زیبا Untitled 1
9 دی «* (مي گويند هروقت آب مي نوشي بگو يا حسين(علیه السلام)، اين روزها که آب مي بيني و نمي نوشي آرام بگو يااباالفضل (علیه السلام. *»
کد متن متحرک * براي شفا همه مريض ها و طفل سه ساله ما دعا کنيد التماس دعا*
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

ايميل خود را وارد نماييد::

حمایت از کودکان سرطانی سامانه پیام کوتاه
آخرين ارسال هاي انجمن
انجمن
نوشته شده توسط : یاران یار

در تاریخ تفکر اسلام و جهان غرب  جریاناتی پدیدار شودند که نوع تفسیر آنان از هستی و دین و نیز رفتار آنان ، زمینه به محاق رفتن ایشان را فراهم ساخته است و امروزه تنها عملکرد آنان به صورت غیابی ، موردنقد و بررسی قرار می گیرد.این تجربه تاریخی ، زوال تفکر سلفی وهابی را به دلیل تشابه به ارمغان می آورد  و  در واقع وهابیت هم اکنون لحظات پایانی عمر خویش را سپری می کند  و سقوط قریب الوقوع سلفی گری و انزوایش در جهان اسلام  و عرصه بین المللی بسیار سریع تر از آن چیزی است که تصور می شود . به نمونه های زیر بنگرید:

وهابیت ، گروه فرهنگی بسیجیان عاشورائی فدائیان ولایت

الف: تجربه خوارج

در تاریخ تفکر اسلام فرقه خوارج به اشاعه حس نفرت  وانزجار پرداخت. این گروه هر کس را که مرتکب گناه کبیره می شد از اصحاب جهنم می شمرد و هر جا را که ذیل حاکمیت خوارج قرار نداشت دارالکفر می نامید و در قتل اهل قبله  مباشر بود. سختی بار تفکر این تفکر جاهلی و نفرت انگیز چهره زشتی از مسلمانان نمایان ساخته ، آتش اختلاف را میان آنان شعله ور کرد و در نتیجه این جریان افراطی نتوانست در برابر اسلام حنیف مقاومت کند و سرانجام مغلوب ضربات اندیشمندان علیم شد. جمود در اندیشه و خشونت در سخن و عمل بارزترین شباهت وهابیت با خوارج است . شاخصه ای که فروپاشی آن را نوید می دهد.

ب: تجربه پوزیتیویسم

در تاریخ اندیشه در غرب  مکتب پوزیتیویسم یا اثبات گرایی تمام دانش و معرفت بشری را ناشی از حس می دانست و معقول را چیزی جز محسوس نمی انگشات. پیروان اصالت حس مدعی بودند که هر چیزی حسی نباشد خیال و هم بی معنی است و فقط چیزی به نام علم و ادراک و معرفت  مورد قبول است که از دروازه حس عبور کند .سلفیان نیز در حوزه مسائل هستی شناسی ، حس گرا هستندبه گونه ای که ابن تیمیمه بر حس مشهود تاکید می کرد و معتقد بود که تنها از راه حس می توان به یک امر واقعی خارجی شناخت پیدا کرد . از این رو می توان وهابیان سلفی را پوزیتیویست های جهان اسلام نامید . پی آمد حس گرایی سلفی جسم انگاری خداوند وانکار وجود مجردات است .سلفیان آیاتی با تعبیر یدالله را که از دست خدا یاد کرده است به معنای ظاهری آن استعمال کرده ، خدا را جسم می دانند.  عبداللطیف نوه محمدبن عبدالوهاب  در بیان بخشی از عقاید وهابیان می گوید: ما معتقدیم که خدا دارای دودست می باشد . زیرا فرموده است : بل یداه مبسوطتان... . در حالی که در ادبیات عرب دست کنایه از قدرت است و یداه کنایه از کمال قدرت الهی است. پوزیتیویسم در غرب ، در نیمه دوم قرن بیستم به دلیل نقص در تفسیر حقایق هستی ، نتوانست به حیات خود ادامه دهد و به زوال رفت و این فرجام در انتظار وهابیان حس گرا نیز می باشد.

ج: تجربه دوره های تاریخی سلفیان

حنبلی گری افراطی نزدیک به دو قرن سلطه متکی بر خشونت را ادامه می داد و از قرن 5هجری رو به افول نهاد و خاموشی و انزوایش تا قرن 7 ادامه یافت . قشری بودن ، متابعت از ظاهر کلام ، جمود در فکر ، پرهیز از عقل و عقل گرایی و همچنین افراط و تعصب  ، کار حنابله را به عنوان پیشگامان عقاید سنتی سلفی از رونق انداخت و با ظهور جدی و محوری سایر مذاهب عرصه برای جایگزینی اشعری گری فراهم شد.

تفکر سلفی در شکل افراطی آن تا ظهور ابن تیمیه در قرن 7 در زیر ضربات عقل گرایی کم راست نکرد . ابن تیمیه دوره دوم ترویج این تفکر را در دمشق ، پی گیری کرد و مخالفت های بسیاری را در جهان اسلام برانگیخت. اما با مرگ وی 728 ق.شور و هیجان فکری حنابله در دمشق فروکش کرد و به جز تلاش های چند شاگرد برجسته ابن تیمیه که فاقد قدرت او بودند حرکت مهم و قابل توجهی از سلفیان گزارش نشد و در واقع 4 قرن افول سلفی گری رقم خورد.

سلفی گری بعد از یک وقفه بلند و 4 قرن افول با پیدایش محمدبن عبدالوهاب  در قرن 12 قمری دوباره مطرح شد. او با تکیه تمام بر آثار ابن تیمیه  و ابن قیم ، جریان سلفی با گرایش تکفیری را در نجد ، احیا کرد. این دوره از حیات سلفیان  با تکیه بر جنایات و وحشی گری های مستمر شاهد قبض و بسط درونی متعددی بوده است . حذف پیشگامان وهابی موسوم به الاخوان  به عنوان پای بند ترین گروه بر باورهای وهابیت از سوی ملک عبدالعزیز  در سال 1347 ق. مهم ترین تسویه درونی قلمداد می شود و در آیند ه نیز تکرار نمونه های دیگر و یا حذف وهابی گری  و پایان دوره سوم سلفی گری دو از انتظار نیست.

کسانی که وضعیت عمومی سلفیان وهابی را دنبال می کنند . دریافته اند که بازیابی سلامت سلفیان  تنها یک سراب است  و این فرقه افراطی به ورشکستگی و سقوط بسیار نزدیک شده است.



:: موضوعات مرتبط: 30یا30 ,
:: برچسب‌ها: مرگ وهابیت , وضعیت عمومی سلفیان وهابی ,
:: بازديد از اين مطلب : 120
|
امتياز مطلب : 4
|
تعداد امتيازدهندگان : 4
|
مجموع امتياز : 12
براي اطلاع از آپديت شدن وبلاگ در خبرنامه عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

ايميل خود را وارد نماييد:

حمایت از کودکان سرطانی موسسه خیره محک
تاريخ انتشار : شنبه 31 خرداد 1393 | نظرات ()
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

ايميل خود را وارد نماييد::

مطالب مرتبط با اين پست
ليست
مي توانيد ديدگاه خود را بنويسيد

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

پشتيباني

بازديد کننده گرامي حتما‌درخبرنامه ثبت نام کنيد هرموقع ما به روز شديم يک نسخه در ايميل شما
باشد با نظرات خود به‌ هرچه بهتر شدن‌ بسيجيان عاشورائي مارا
ياري فرماييد .‌توليد علم و تحقيقات حيات آينده کشور است

انتشار مطالب با ذکر منبع مانعي ندارد و موجب رضايت ماست